Pārtika
1. Ievads tēmā
Katru dienu uz skolas ēdnīcām no tuvākas un tālākas apkārtnes plūst pārtikas produktu kilogrami. Sadarbojoties ar pašvaldību un uzliekot skaidras zaļā iepirkuma prasības, var panākt, ka šī pārtika ir audzēta atbildīgi pret vidi. Skolā var panākt to, ka arvien mazāk cilvēkiem domātas pārtikas nonāk atkritumos vai tiek izbarota dzīvniekiem. Svarīgi arī izglītot visu skolu un vecākus par videi nedraudzīgākajiem produktiem (rūpnieciski audzēta gaļa, olas, piens, palmu eļļa), lai mudinātu samazināt to klātbūtni mūsu ēdienā.
2. Skolas izvērtējums
Atzīmējiet atbilstošo līmeni katrā jautājumā pēc šāda principa:
1 – nepieņemami, 2 – slikti, 3 apmierinoši, 4 – labi, 5 – lieliski (piemēri doti pa labi un pa kreisi)
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
Vai tie, kas atbildīgi par iepirkumiem ēdināšanai, zina atšķirību starp bioloģisko produktu un Zaļās karotītes sertifikāciju? |
Atšķirības nezina |
|
|
X |
|
|
Zina visas atšķirības |
Vai ēdināšanas iepirkumā ir bioloģiski sertificēti produkti? |
Nav nemaz |
X |
|
|
|
|
100% |
Vai Ekopadomei ir iespējas piedalīties pārtikas iepirkuma sagatavošanā? |
Nav |
X |
|
|
|
|
Vienmēr |
Aptuveni cik liela daļa skolā sagatavotās pārtikas netiek apēsta? |
>50% |
|
|
|
|
x |
0 – 5% |
Kāda vecuma bērniem ir iespēja pašiem salikt savas porcijas? |
Nevienam |
x |
|
|
|
|
Visu vecumu |
Vai neapēsto bezmaksas ēdienu ir iespēja vēlāk apēst citām klasēm? |
Nekad |
|
x |
|
|
|
vienmēr |
Vai tiek apkopota informācija par ēdieniem, kas visbiežāk tiek neapēsti? |
Nekad |
|
|
X |
|
|
Regulāri |
Kāda ir sadarbība ar ēdinātājiem izmestā ēdiena daļas samazināšanā? |
Slikta |
|
|
X |
|
|
Laba |
Cik bieži bezmaksas ēdienkartē iekļauti uzturam pilnvērtīgi veģetāri ēdieni? |
Nekad |
|
|
|
|
X |
Katru nedēļu |
Kāda ir ēdienu izvēle ēdnīcā bērniem, kas neēd gaļu un zivis? |
“Salāti un kartupeļi” |
|
|
X |
|
|
Pilnvērtīgi ēdieni |
Cik viegli skolēniem panākt ēdnīcas ēdienkartes izmaiņas? |
Grūti |
x |
|
|
|
|
Ļoti viegli |
Vai skolotāju istabā parādās “Fair trade” produkti (kafija, cukurs u.c.)? |
Nekad |
X |
|
|
|
|
Vienmēr |
Vai notiek pasākumi, kas popularizē apkārtnes bioloģiskos zemniekus? |
Nekad |
|
X |
|
|
|
Vairāki |
Vai un cik daudz skolā bērni audzē garšaugus un tējas? |
Nemaz |
|
X |
|
|
|
Daudzās vietās |
Vai un cik daudz skolā bērni audzē dārzeņus? |
Nemaz |
x |
|
|
|
|
Daudz |
Vai apgūstot gatavošanu tiek pievērsta uzmanība videi draudzīgiem ēdieniem? |
Nekad |
|
|
|
X |
|
Regulāri |
Jautājumi no tēmas “Vide un veselība” (var nokopēt tur iegūtos rezultātus): |
|
|
|
|
|
|
|
Vai skolā rudenī ir pieejami vietējie augļi no skolēnu mājām? (neattiecas uz skolas augļa programmu) |
Nav pieejami |
X |
|
|
|
|
Vairākās klasēs |
Vai skolā pieejams saldumu automāts, citi rūpnieciski našķi |
Viegli pieejami |
|
|
|
|
X |
Nav pieejams |
Vai skolai iespējams ietekmēt ēdienkarti un pārdotos produktus? |
nav |
x |
|
|
|
|
Viegli iespējams |
Cik liela daļa skolēnu starp stundām regulāri izvēlas pirkt ēdienu veikalā ārpus skolas? |
Vairāk kā puse |
|
|
|
X |
|
Gandrīz neviens |
Cik daudz palmu eļļas saturošu produktu (čipsu, cepumu utt.) iepakojumi ikdienā redzami atkritumu grozos? |
Daudz dažādu iep. |
|
|
|
X |
|
Gandrīz nemaz |
Cik bieži pārtika nonāk atkritumos.? (jūsu jaut.) |
|
|
|
|
X |
|
|