-
Programmas mērķis:
-
Integrēt karjeras izglītību mācību saturā 1.-12.klasēs, atbilstoši Ministru kabineta noteikumi Nr. 747 Rīgā 2018. gada 27. novembrī, “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” https://likumi.lv/ta/id/303768-noteikumi-par-valsts-pamatizglitibas-standartu-un-pamatizglitibas-programmu-paraugiem (skatīts 24.09.2021.)
-
Integrēt karjeras izglītības aspektus audzināšanas darbā, iekļaujot aktuālās tēmas “Rīgas Ostvalda vidusskolas Audzināšanas darba programmā”, “Rīgas Ostvalda vidusskolas Audzināšanas darba plānā”.
-
Nodrošināt informatīvo apriti pedagogs karjeras konsultants- skolēns- vecāks- skolotājs- skola karjeras izglītības jautājumos.
-
-
Uzdevumi:
-
Karjeras izglītības integrēšana mācību jomās.
-
Metodiskā atbalsta nodrošināšana.
-
Informatīva un konsultatīva atbalsta nodrošināšana skolēniem, pedagogiem un vecākiem.
-
Sadarbība starp skolēniem, pedagogiem, atbalsta personālu un skolas administrāciju karjeras izglītības jautājumos.
-
Īstenot pasākumus karjeras attīstības atbalstam, atbilstoši noteiktajām valsts prioritātēm un skolēnu interesēm.
-
-
Karjeras izglītības jomas:
-
Pašizpēte
-
Karjeras izpēte
-
Karjeras plānošana un vadīšana
-
Pēc VIAA izstrādātā metodiskā atbalsta “Karjeras izglītība skolā. Pieredze 2009”
Pamatjoma “Pašizpēte” ietver šādas saturiskas tēmas:
-
mana identitāte, paštēls, mana rakstura īpašības;
-
manas intereses, hobiji, spējas, brīvais laiks;
-
mana ģimene, tās loma, tradīcijas;
-
sevis iepazīšanas un izpētes veidi, to sasaiste ar iecerēto profesiju, pašnovērtēšana;
-
attieksmes un vērtības;
-
prasme sadarboties, risināt konfliktus;
-
mana veselība un nākotnes nodomi;
-
mācīšanās prasmes, mācību sasniegumi, to saistība ar nākotnes nodomu īstenošanu;
-
pašaudzināšana.
Pamatjoma “Karjeras izpēte” ietver šādas saturiskas tēmas:
-
darba nozīme cilvēka dzīvē;
-
populāras un sabiedrībā augstu vērtētas profesijas, profesiju daudzveidība, to tipi;
-
manu vecāku darba dzīve;
-
informācijas avoti un izglītības pasaules pētīšana;
-
profesionālā kvalifikācija un tās ieguve;
-
darba tirgus un nodarbinātība;
-
sociālā vide un nodarbinātība;
-
izglītības veidi un līmeņi, dažādas izglītības iestādes;
-
darba likumdošana, darba drošība;
-
pašnodarbinātība.
Pamatjoma “Karjeras plānošana un vadība” ietver šādas saturiskas tēmas:
-
lēmumu pieņemšanas paņēmieni karjeras plānošanai;
-
lēmuma pieņemšana par karjeru. Dažādu faktoru ietekme (ģimene, skola, draugi, sabiedrība u.c.);
-
dažādu karjeru pozitīvie un negatīvie aspekti;
-
kad viss nenorit tā, kā plānots;
-
mani nākotnes mērķi un to sasniegšanas plāns (īstermiņa un ilgtermiņa plānošana);
-
pārmaiņas manā dzīvē;
-
komandas darba pieredze;
-
praktisko iemaņu gūšana dažādās profesijās;
-
sevis prezentēšana.
-
Karjeras attīstības atbalsta prioritārie virzieni:
-
Karjeras izglītības integrēšana pilnveidotā mācību satura un pieejas īstenošanā;
-
Profesionālās izglītības pievilcības veicināšana un prasmju izcilības iepazīšana;
-
Darbs ar izglītojamo vecākiem bērnu karjeras atbalstam un mūžizglītības ideju veicināšanai
-
-
Pedagoga karjeras konsultanta profesionālās darbības pamatuzdevumi:
-
Konsultēt skolēnus, viņu vecākus un skolotājus (individuāli un grupu konsultācijās), lai palīdzēt apzināties savas vajadzības, pašrealizācijas iespējas un veicināt patstāvību lēmuma pieņemšanā;
-
Informēt skolēnus, vecākus un pedagogus karjeras attīstības atbalsta jautājumos;
-
Veicināt izpratni par karjeras vadības prasmēm;
-
Sadarboties ar skolas vadību karjeras izglītības integrācijā mācību saturā un audzināšanas darbā;
-
Uzturēt un papildināt metodiskā atbalsta materiālu bāzi;
-
Veidot, uzturēt un papildināt datubāzi par absolventu tālāko izglītību;
-
Veicināt sadarbību starp vecākiem, atbalsta personālu;
-
Veikt nepieciešamo projekta dokumentāciju un saskaņot ar skolas vadību.
-
-
Karjeras izglītības vērtēšanu nosaka
-
-
Pašvaldības un izglītības iestādes vadītāja atbildība karjeras atbalsta darba nodrošināšanā https://likumi.lv/ta/id/50759-izglitibas-likums
-
Izglītības iestādes akreditācijas prasības https://www.ikvd.gov.lv/lv/media/145/download
-
-
PKK īsteno karjeras izglītības aspektus:
-
Darbā ar skolēniem:
-
-
Piedāvā individuālās un grupu konsultācijas 7.-12.klašu skolēniem. Tiek vadītas pēc iepriekšējas vienošanās gan attālināti, gan klātienē, ievērojot higiēnas prasības atbilstoši epidemioloģiskajai situācijai.
-
Izstrādā metodiskā atbalsta materiālus pa dažādām tēmām. Nodrošina informācijas apriti ar skolēniem un vecākiem, izmantojot E-klasi un arī ostvalda.lv- https://www.ostvalda.lv/lv/projekti/karjeras-izglitiba/informacijas-resursi.
-
Organizē un īsteno izglītojošas lekcijas, seminārus, nodarbības.
-
Organizē un koordinē “Karjeras nedēļu”.
-
-
Darbs ar absolventiem:
-
-
Organizē un vada 12. klašu skolēniem informatīvus seminārus par aktualitātēm, beidzot 12.klasi:
-
Izglītības iespējas Latvijā un ārzemēs, informācijas resursi.
-
Atvērto durvju dienas/ nedēļas, “Studentu kurpes”.
-
Uzņemšanas nosacījumi, programmu izvēle un piemērotības noteikšana.
-
-
Organizē un vada 9. klašu skolēniem informatīvas klases stundas par aktualitātēm, beidzot 9.klasi:
-
Eksāmeni un uzņemšanas nosacījumi vidusskolā.
-
Izvēles grozi vidusskolā- kas jāņem vērā izvēloties.
-
Informācijas resursi- kur ko atrast (niid.lv, prakse.lv, profesijupasaule.lv, visc.gov, europass.lv, ostvalda.lv).
-
Pašizpēte- testi un noderīgi materiāli sevis izpētei, piemērotības un interešu noteikšanai.
-
Konsultācijas- informācija, kur saņemt profesionālas karjeras konsultācijas, kam tās nepieciešamas.
-
Apkopo informāciju un veic absolventu statistiku 9. un 12.klasēs.
-
Līdzdarbojas ROVS Absolventu kluba” uzturēšanā.
-
Darbs ar vecākiem:
-
-
Nodrošina metodisko materiālu atbalstu vecākiem (E-klase un https://www.ostvalda.lv/lv ).
-
Nodrošina individuālās konsultācijas- pēc vienošanās.
-
Sadarbībā ar klašu audzinātājiem- informēšana par aktualitātēm katrā vecumposmā.
-
Darbs ar pedagogiem:
-
-
Informācijas aprite un metodiskā atbalsta nodrošināšana.
-
Sadarbības stundu organizēšana un vadīšana starp PKK un mācību priekšmeta skolotājiem.
-
Darbs ar dokumentāciju:
-
-
Karjeras izglītības programmas izstrāde, aktualizēšana.
-
ROVS karjeras attīstības atbalsta plāna izstrāde, saskaņošana un apstiprināšana VIAA.
-
Ikmēneša projekta dokumentācija (darba atskaites, individuālo konsultāciju uzskaite).
KARJERAS ATTĪSTĪBAS ATBALSTA PASĀKUMI RĪGAS OSTVALDA VIDUSSKOLĀ
Rīgas Ostvalda vidusskola no 2017.gada īsteno Eiropas Savienību fonda programmu “Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamajiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs" projekts Nr.8.3.5.0/16/I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”. Projekta ietvaros tiek īstenoti dažādi pasākumi karjeras atbalstam.
Ikgadēji plānotie pasākumi karjeras izglītības ietvaros:
-
Mācību priekšmetu un interešu izglītības ietvaros organizētie pasākumi.
-
Sadarbības stundas PKK+ priekšmeta skolotāji.
-
Karjeras nedēļas pasākumi atbilstoši skolēnu vecumposmam un interesēm 1.-12.klasēm.
-
Sadarbība ar vecākiem: individuālas sarunas ar skolēnu vecākiem, sadarbība ar ROVS vecāku padomi, sadarbība ar klašu vecāku padomēm.
-
Sadarbība ar ROVS skolēnu pašpārvaldi.
-
“ROVS absolventu klubs”.
-
*ROVS labdarības tirdziņš (atbilstoši epidemioloģiskās situācijas nosacījumiem, pasākums var nenotikt).
-
*ROVS projektu nedēļa (atbilstoši epidemioloģiskās situācijas nosacījumiem, pasākums var nenotikt).
-
Dalība “Ēnu dienās”- pēc izvēles un interesēm.
-
Valsts institūciju organizētās “atvērto durvju dienas/nedēļas”.
-
Dalība Pašvaldības organizētajos pasākumos, konkursos karjeras attīstības atbalstam.
-
Sadarbība ar izglītības iestādēm: atvērto durvju dienas, “Studentu kurpes”, tematiskas lekcijas un nodarbības, utt.
IZMANTOJAMĀS METODES KARJERAS IZGLĪTĪBĀ
Metode |
Prasmes |
Anketēšana/aptauja |
Apgūt prasmi konkrēti atbildēt uz jautājumiem, prast izteikt savu domu konkrēti un īsi Ieinteresēt audzēkni izzināt sevi, savas izglītības iespējas, darba pasaules iespējas Attīstīt prasmi kritiski domāt |
Analīze |
Prast objektīvi novērtēt un atšķirt savas vērtības no vispārpieņemtajām dzīves vērtībām Apgūt prasmes, lai ,,gribu, varu, vajag’’ veidotu vienotu kopumu |
Darbs ar informācija avotiem |
Prast atrast, atlasīt un izvērtēt informāciju |
Darbs grupās |
Apgūt iemaņas darboties komandā, plānot darbu, sadalot pienākumus |
Darbs pāros |
Veidot prasmes sadarboties, uzklausīt otru, pārrunāt neskaidrības, ja nepieciešams, ievērot kompromisu |
Diskusija |
Mācīties izteikt mutiski savu viedokli, to pamatot, argumentēt, uzklausīt citu domas Meklēt problēmu risinājumu |
Mācību ekskursijas |
Iepazīstināt ar reālu darba vidi, karjeras iespēju daudzveidību, jaunām tehnoloģijām |
Ēnu diena |
Iepazīt tuvāk darba vidi. Iepazīt izvēlētās profesijas plusus un mīnusus. Veidot iemaņas rakstīt CV, motivācijas vēstules, iesniegumus |
Eseja |
Apgūt prasmi izteikties, pamatot savu viedokli, apgūt argumentācijas prasmes rakstiskā veidā |
Intervija |
Apgūst prasmi sarunāties: uzklausīt sarunas biedrus, formulēt konkrētus jautājumus, atbildēt uz sarežģītiem jautājumiem, veidot lietišķu dialogu |
IT tehnoloģiju izmantošana |
Attīsta prasmi lietot mūsdienas tehnoloģijas informācijas iegūšanā, saglabāšanā un apkopošanā |
Pašvērtējums/pašanalīze |
Veidot kompleksu savas darbības, uzskatu, spēju, interešu, rakstura novērtēšanas un analīzes prasmi |
Pētījums |
Apgūt prasmi strādāt ar problēmsituāciju: formulēt problēmu, veidot risinājuma plānu, izvērtēt gaidāmo rezultātu, meklēt alternatīvu risinājumu, pieņemt lēmumu, iegūt praktiskas iemaņas pētnieciskajam darbam |
Darba mape |
Vākt materiālus, iegūt informāciju, to apstrādāt, krāt un veidot savu darba mapi |
Prāta vētra |
Izprast, ka jebkuru neskaidru jēdzienu var izskaidrot, ja izsaka dažādus viedokļus, tos sistematizē un analizē |
Prezentācija |
Apgūt prasmes un iemaņas parādīt sevi un savu padarīto darbu |
Prognozēšana |
Mācīties paredzēt iespējamo rezultātu |
Projekts |
Apgūt prasmi plānot darbu, strādāt patstāvīgi, sadarboties ar citiem, iegūt un izvērtēt informāciju, saistīt teoriju ar praksi, izdarīt secinājumus, prezentēt rezultātus |
Seminārs |
Mācīties atrast kļūdas un nepilnības, izdomāt vīziju to uzlabošanai, plānot tās sasniegšanu, pieņemt lēmumu, izdarīt kopsavilkumu - rezumēt |
Spēles (lomu situāciju, lietišķās) |
Apgūt prasmi iekļauties kolektīvā, veidot saskarsmi, prast novērtēt sevi salīdzinājumā ar citiem Iejusties lomās, kas attālinātas no skolēna būtības, bet kurās viņi ikdienā var nokļūt Iemācīties modelēt dažādas problēmsituācijas |
SVID analīze |
Apgūt iemaņas izvērtēt pašreizējo situāciju un attīstības iespējas |
Tests |
Rosināt iegūt informāciju par kādu jomu interese radīšanai |
Tikšanās |
Iegūt informāciju par kādu jomu intereses radīšanai |
SMART metode |
Prot izvirzīt reāli sasniedzamus mērķus, kuri ir izmērāmi un iekļaujas laika periodā. |
Informāciju sagatavoja Rīgas Ostvalda vidusskolas pedagogi karjeras konsultanti:
Jekaterina Kumancova,
Madara Kalniete