Rīcība, ja izglītības iestādē vai tās organizētajā vai atbalstītajā pasākumā izglītojamais kādas personas darbībā saskata draudus savai vai citu personu drošībai, tostarp vardarbību.

 

RĪGAS OSTVALDA VIDUSSKOLA

 

Dammes iela 20, Rīga, LV-1067, tālruņi:67423748, 67422819, fakss 67427107, e-pasts rovs@riga.lv


 

 

IEKŠĒJIE NOTEIKUMI

2024. gada 07. februārī

Nr. VSO-24-1-nts

 

 

Rīcība, ja izglītības iestādē vai tās organizētajā vai atbalstītajā pasākumā izglītojamais kādas personas darbībā saskata draudus savai vai citu personu drošībai, tostarp vardarbību.

 

Izdoti saskaņā ar 2023. gada 22. augusta Ministru kabineta noteikumu Nr. 474 “Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos” 11 un 16.3 punktu, Rīgas Ostvalda vidusskolas nolikuma 48 panta 12. punktu

 

I. Vispārīgie jautājumi

 

  1. Rīcība nosaka kartību Rīgas Ostvalda vidusskolā, ja tiek konstatēta fiziska vai emocionāla vardarbība pret izglītojamo (turpmāk – kārtība).

2. Izglītības iestādes (turpmāk-Skolas) izglītojamo un darbinieku drošība ir saistīta ar skolas iekšējo kartības noteikumu ievērošanu. Jebkura darbinieka pienākums ir iesaistīties situācijās, kad ir pamatotas aizdomas, vai ir konstatēti uzvedības noteikumu pārkāpumi izglītības iestādē/Skolā.

2.1. Skolā ir izstrādāti kārtības noteikumi, rīcības algoritmi, darbinieku pienākumi un rīcība situācijās, kad tiek risināti izglītības iestādes un to darbinieku vai izglītojamo drošības jautājumi.

2.2. Skolas vadības pienākums ir informēt visus darbiniekus par Skolas iekšējo kārtību, rīcības shēmām vai algoritmiem gadījuma risināšanā. Skolas vadība pedagoģiskās sēdes vai sapulces laikā informē Skolas darbiniekus par iekšējo kārtības noteikumu ievērošanu un katra darbinieka atbildību. Katrs darbinieks ar savu parakstu apliecina, ka viņš ir iepazinies un ievēros noteikumus.

2.3. Skolas vadības pienākums ir regulāri informēt, atkārtot un pieprasīt darbiniekiem ievērot un izpildīt zināmo algoritmu situācijas risināšanā.

2.4. Par izglītojamo informēšanu (vismaz divas reizes mācību gadā) ar Skolas iekšējiem kārtības noteikumiem atbildīgs ir klases audzinātājs.

 

II Ziņošanas  algoritms un atbildīgās personas

3.  Skolā ar direktora rīkojumu ir atrunāts atbildīgais vadības pārstāvis par informācijas nodošanu, gadījumos, kad tiek pārkāpti uzvedības noteikumi (saistība ar uzvedības noteikumu pārkāpumiem, ārkārtas situācijām) un apriti Skolā (Direktors, vai atbildīgā persona); Skolas vadības vai Direktora prombūtnes laikā informācija tiek nodota izskatīšanai rīcības plānā atrunātām/norādītām atbildīgajām personām. 

3.1. Jebkura darbinieka pienākums ir  iesaistīties situācijās. Gadījuma konstatētājs noskaidro izglītojamo vārdus, uzvārdus, klasi/-es. Jebkurš darbinieks, kurš konstatējis situāciju, nekavējoties ziņo klases audzinātājam vai sociālam pedagogam. Sociālais pedagogs/klases audzinātājs ziņo bērna vecākiem/likumiskajiem pārstāvjiem ( e-klasē, telefoniski).

3.2. Gadījumā, ja ir apdraudēta izglītojamā drošība un/vai veselība, Skolas darbinieks nekavējoties ziņo par gadījumu Skolas medicīnas māsai. Skolas medicīnas māsa savas kompetences ietvaros izvērtē izglītojamā veselības stāvokli un riskus, lemj par nepieciešamību izsaukt neatliekamo medicīnisko palīdzības dienestu.  Sociālais pedagogs izvērtē situāciju un lemj par nepieciešamību vērsties tiesībsargājošās institūcijās. Gadījuma konstatētājs vai sociālais pedagogs informē Skolas vadību.

3.3. Ja kaitējums veselībai neapdraud izglītojamā dzīvību, Skolas darbinieks kopā ar izglītojamo vēršas pie Skolas medicīnas māsas. Medicīnas māsa reģistrē notikumu un novērtē izglītojamo veselības stāvokli. Par novērojumiem un apskates rezultātiem medicīnas māsa ziņo izglītojamā vecākiem/ likumiskajiem pārstāvjiem un klases audzinātājam. 

 

 

III Risku analīze un turpmākā darbība, attiecībā uz mācību procesu

 

4. Notikuma vietā gadījuma konstatētājs izvērtē iespējamos riskus - izvērtē vai nepieciešams nodalīt konfliktā iesaistītās personas (izšķirt savā starpā, nošķirt no apkārtējiem) pavadīt izglītojamos ( nodrošināt atsevišķu telpu- drošu vidi, individuālo atbalstu,u.tml.). 

4.1. Izglītojamam, kuram ir nepieciešams mācību procesu turpināt atsevišķā telpā, ir nepieciešams individuāls atbalsts un palīdzība. To nodrošina Skolas pedagoga palīgs, ja šie speciālisti nav pieejami, tad mācību procesu nodrošina cits Skolas vadības norīkots pedagogs. Mācību materiālus un visu nepieciešamo nodrošina mācību priekšmeta skolotājs (mācību tēma, uzdevumi, darba apjoms, izdales materiāli, u.c.). 

4.2. Gadījumā, kad izglītojamā psihoemocionālais stāvoklis neļauj turpināt mācības ierastajā režīmā klasē, tad izglītojamam ir jānodrošina atsevišķā telpa, drošā vide un jāsniedz individuāls atbalsts (pedagoga palīgs), pēc nepieciešamības iesaista Skolas atbalsta personālu. Atbalsta personāla iesaiste var būt īslaicīgs risinājums, ar mērķi atbalstīt un nomierināt izglītojamo līdz izglītojamais būs spējīgs atgriezties klasē un turpināt mācības. 

4.3. Gadījumā, ja nav apdraudēta izglītojamā drošība un/vai veselība, bet psihoemocionāli izglītojamais nav spējīgs turpināt mācību procesu Skolā atsevišķā telpā, tad informējot vecākus/likumiskos pārstāvjus tiek pieņemts lēmums par turpmāko rīcību (piemēram, turpināt mācību procesu pēc individuāla mācību plāna).  

IV Gadījuma vadīšana

5. Pēc gadījuma novēršanas, risku izvērtēšanas un pārliecinoties (Skolas vadība),  ka situācija ir stabilizējusies un kontrolējama, ir nepieciešams veikt sekojošas darbības: 

5.1. Gadījumā iesaistītie sniedz rakstisku  situācijas aprakstu Skolas vadībai ( datums, vieta, laiks, iesaistītās personas, rīcība, u.c.). Visas sarunas tiek protokolētas, visi iesaistītie speciālisti aizpilda nepieciešamo dokumentāciju.  

5.2. Gadījumā piesaistītais personāls (klases audzinātājs, mācību priekšmeta skolotājs, sociālais pedagogs, izglītības psihologs, Skolas vadība) apkopo informāciju un savas kompetences ietvaros veic sociālpedagoģisko darbu ar gadījumā iesaistītajām pusēm. 

5.3. Par veiktajām darbībām gadījuma risināšanā atbalsta personāls/ klases audzinātājs informē Skolas vadību un izglītojamo vecākus (telefoniski, rakstiski, izmantojot e-klase). Komunikācija ar vecākiem ir cieņpilna, uz sadarbību vērsta.

 

V Skolas administrācijas rīcība

 

6. Skolas vadība izvērtē situāciju un analizē visu pieejamo informāciju par notikušo. 

6.1 Skolas vadība nekavējoties sasauc ārkārtas sapulci ar gadījumā iesaistītām pusēm,  ar mērķi izvērtēt Skolas darbinieku rīcību, iespējamos  riskus un sekas, un sadarbībā ar Skolas darbiniekiem plāno turpmāko darbību, sadalot atbildību atbilstoši speciālistu kompetencēm;

6.2. Skolas vadība informē vecākus par turpmāko rīcību (telefoniski, rakstiski, izmantojot e-klase) un  aicina aktīvi sadarboties un iesaistīties rīcības plāna īstenošanā; 

6.3. Skolas vadība sagatavo informatīvo vēstuli par krīzes/ ārkārtas situāciju, t.sk., plānotiem atbalsta pasākumiem  tiesībsargājošām instancēm, ja tas ir nepieciešams.

6.4. Par notikumu Skolas direktors informē Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamentu, sagatavojot informatīvo vēstuli. 

6.5. Skolas vadība sadarbībā ar atbalsta personālu un klases audzinātāju sagatavo turpmāko Skolas darbības plānu, gadījuma risināšanai un drošības pasākumu īstenošanai  (piem., starpinstitūciju sadarbība, atbalsta pasākumi).

6.6. Nepieciešamības gadījumā, sadarbībā ar vecākiem/likumiskajiem pārstāvjiem, Skolas atbalsta personāls un pedagogi  izstrādā un īsteno individuālo izglītības programmas apguves plānu vai individuālais uzvedības korekcijas plānu, pamatojoties uz 2019. gada 19.novembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 556“Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām” un VISC izstrādātām vadlīnijām Par individuālo uzvedības korekcijas plānu izveidi un īstenošanu. | Valsts izglītības satura centrs (visc.gov.lv).

6.7.  Skolas vadības pārstāvis aicina gadījumā  iesaistītos izglītojamo vecākus/ likumiskos pārstāvjus uz sarunu klātienē Skolā, ar mērķi informēt vecākus/ likumiskos pārstāvjus par notikumu un Skolas tālāko rīcību situācijas risināšanā, kā arī lūgumu sadarboties.

VI Klases audzinātāja rīcība

7. Klases audzinātāja pienākums ir monitorēt situāciju klasē, sadarboties ar klases izglītojamo vecākiem/likumiskajiem pārstāvjiem, sniegt atbalstu gan izglītojamajiem, gan viņu vecākiem/ likumiskajiem pārstāvjiem. 

7.1. Reaģējot uz notikumu, ieplānot audzināšanas stundas, sarunas, diskusijas par gadījumam atbilstošu tēmu.

7.2. Klases audzinātāja pienākums ir veikt informējošo un izglītojošo darbu, pārrunāt drošas uzvedības stratēģijas, aktualizēt izglītojamo drošības jautājumus Skolā. Pēc nepieciešamības tiek iesaistīts Skolas atbalsta personāls preventīvā darba ietvaros (rekomendācijas, izglītojoši materiāli, u.c.).  

7.3. Klases audzinātāja atbildība ir īstenot Skolas izstrādātā rīcības plāna, individuālā izglītības programmas apguves un uzvedības korekcijas plānu rekomendācijas.

7.4. Klases audzinātājs informē mācību priekšmetu skolotājus nepieciešamības gadījumā, ja tas ir saistošs mācību procesā. 

VII Atbalsta komandas rīcība

8. Atbalsta komandas darba mērķis ir veicināt un attīstīt veiksmīgu sadarbību starp izglītojamajiem, pedagogiem, vecākiem/ likumiskajiem pārstāvjiem, nodrošinot akūto un sistemātisku multidisciplināru atbalstu izglītojamiem, viņu vecākiem/likumiskajiem pārstāvjiem, pedagogiem, veicot mērķtiecīgu pedagoģiskā, sociālā un psiholoģiskā darba organizēšanu, kā arī sekmējot gadījuma risināšanu. 

8.1. Atbalsta komandas speciālisti sadarbojas ar Skolas vadību,  gadījumā iesaistītājiem,  klases audzinātājiem un priekšmetu skolotājiem, kopīgi identificējot potenciālos riskus un  mērķgrupu (vai individuāli) atbalsta sniegšanai. 

8.2. Sadarbībā ar Skolas vadību, klašu audzinātājiem, mācību priekšmetu skolotājiem, atbalsta  komandas speciālisti sagatavo rīcības plānu, sniedz rekomendācijas iesaistītājiem par nepieciešamo atbalstu un rīcības  stratēģijām Skolā. 

8.3. Sadarbībā ar Skolas vadību, klašu audzinātājiem, mācību priekšmetu skolotājiem, nepieciešamības gadījumā, atbalsta komandas speciālisti izveido izglītojamiem individuālo izglītības programmas apguves plānu, un/vai  uzvedības korekcijas plānu. Kopīgi monitorē plāna īstenošanu un sniegtā atbalsta efektivitāti. 

8.4. Atbalsta komandas speciālisti sniedz rekomendācijas iesaistītājiem (administrācijai, izglītojamajiem, pedagogiem, vecākiem/ likumiskajiem pārstāvjiem) par turpmāko rīcību un preventīvo darbību Skolā. Nodrošina agrīnu intervenci krīžu gadījumos, veic attīstošo darbu savas kompetences ietvaros, ievērojot bērna tiesības un  likumā noteiktās prasības un normas. 

8.5.     Skolas atbalsta komandas speciālisti, izpilda Skolas vadības un tiesībsargājošo institūciju ieteikumus un norādījumus, kārto dokumentāciju (t.sk. speciālais pedagogs, logopēds, pedagoga palīgs, psihologs, veic izglītojamam izpēti/novērtēšanu, raksta atzinumus, ja vecāks/ likumiskais pārstāvis piekritis psiholoģiskai  izpētei/novērtēšanai), vai informē institūcijas, ja tas nepieciešams bērna interešu aizstāvībai, drošībai,  izglītībai un attīstībai. 

VIII Situācijas monitorēšanas un prevencijas pasākumi skolā

9. Skolā ir izstrādāti prevencijas pasākumu nosacījumi, mācību gada plāns, tai skaitā: Skolas iekšējās kārtības noteikumi, pasākumu plāns par drošību Skolā, stratēģiju un metožu kopums, kas ir saistīti ar izglītojamo sociāli-emocionālo prasmju attīstīšanu un pilnveidošanu, vardarbības un mobinga mazināšanu Skolā. 

9.1. Skola aktīvi sadarbojas ar valstiskām un nevalstiskām organizācijām, tiesībsargājošām institūcijām, lai veicinātu drošu un labvēlīgu psihoemocionālo vidi Skolā. Skola informē par pakalpojumiem ārpus tās. 

9.2. Skolas uzdevums apkopot informāciju par drošības noteikumu pārkāpumiem (biežākās pārkāpuma vietas un laiks)  un  apzināt bīstamās vietas, kur iespējams var notikt noteikumu pārkāpumi (sporta zāles ģērbtuves, tualetes, sporta zāle, gaiteņi). Izvērtējot riskus, Skolas vadība nosāka kārtību un atbildīgās personas par bīstamo vietu monitorēšanu. 

 

 

 

IX. Konflikti starp izglītojamo un izglītības iestādes darbinieku

 

  1. Ja noticis konflikts starp izglītojamo un pedagogu vai Skolas darbinieku, kura laikā saskatāma fiziska vai emocionāla vardarbība pret pedagogu Skolas darbinieku, tiek veiktas šādas darbības:

10.1. pedagogs vai Skolas darbinieks vēršas pie Skolas direktora ar rakstisku iesniegumu ar

situācijas aprakstu;

    1. Skolas direktors sazinās ar izglītojamā vecākiem un veic pārrunas, pēc nepieciešamības

arī klātienē Skolas telpās;

10.3.Skolas direktors organizē sarunu, kurā piedalās konfliktā iesaistītās puses, tostarp pēc nepieciešamības pieaicina sociālo pedagogu, izglītības psihologu vai skolas māsu.

  1. Ja noticis konflikts starp izglītojamo un pedagogu vai Skolas darbinieku, kura laikā izglītojamais informējis savus vecākus un vecāki pedagoga vai Skolas darbinieka rīcību novērtējuši kā nepedagoģisku (nepedagoģiski profesionālās ētikas pārkāpums), tiek veiktas šādas darbības:

    1. Skolas direktora klātbūtnē vecāki veic pārrunas ar pedagogu vai Skolas darbinieku,

kurš ir iesaistīts konflikta situācijā;

    1. ja vecāki ar pedagogu konflikta situāciju nevar atrisināt, tad:

      1. izglītojamā vecāki raksta iesniegumu par notikušo Skolas direktoram detalizētai

izvērtēšanai;

      1. Skola pieprasa rakstisku paskaidrojumu pedagogam vai Skolas darbiniekam;

      2. Skola uz rīkojuma pamata izveido komisiju un izvērtē konfliktu, kuras sastāvā bez Skolas direktora ir vēl vismaz viens pedagogu pārstāvis un viens atbalsta komandas pārstāvis;

      3. tiek veiktas pārrunas atsevišķi ar izglītojamā vecākiem un pedagogu vai Skolas darbinieku; ja nepieciešams uz noslēguma sarunu pieaicina personu no Skolas dibinātāja, Bāriņtiesas vai Sociālā dienesta;

      4. pēc notikuma izvērtēšanas, pēc nepieciešamības, Skolas direktoram ir tiesības

pielietot disciplinārsodus (piezīme; rājiens) vai atstādināt darbinieku no darba;

      1. ja netiek konstatēta pedagoga vai darbinieka vainojama rīcība, Skola nosūta motivētu skaidrojumu par darbinieka darbības izvērtējumu un atbilstību attiecīgiem normatīvajiem aktiem un ētikas principiem.

 

X. Iespējamie bērnu tiesību pārkāpumi ārpus skolas (problēmas ģimenē, neattaisnoti kavējumi)

 

  1. Bērnu tiesību pārkāpumi, par kuriem klases audzinātājs nekavējoties ziņo sociālajam pedagogam un Skolas direktoram:

      1. aizdomas, ka izglītojamais cieš no emocionālas, fiziskas vai seksuālas vardarbības;

      2. saņemta informācija, ka izglītojamais nav nakšņojis mājās,

      3. klases audzinātājs pamanījis, ka izglītojamā uzvedība izmainījusies (piemēram,

uzvedība kļuvusi izaicinoša, rupja, izglītojamais noslēdzies sevī, ir drūms),

      1. klases audzinātājs pamanījis, ka izglītojamam nav sezonai piemērots apģērbs,

mācību līdzekļi, vai arī izglītojamais nav ēdis.

      1. izglītojamais ilgstoši kavē skolu bez attaisnojoša iemesla u.c.

  1. Šīs kārtības 12. punktā minētājos gadījumos, Skola veic šādas darbības:

    1. klases audzinātājs sazinās ar vecākiem, lai noskaidrotu bērnu tiesību pārkāpumu cēloni.

    2. kad izglītojamais ierodas skolā, klases audzinātājs uzklausa viņa viedokli par situāciju.

    3. klases audzinātājs sadarbībā ar citiem skolas pedagogiem veic izglītojamā novērošanu

klasē.

  1. Ja vecāki ir informēti par bērnu tiesību pārkāpumu gan mutiski, gan rakstiski (sagatavojot

oficiālu vēstuli), bet bērnu tiesību pārkāpumi turpinās, klases audzinātājs nedēļas laikā informē skolas sociālo pedagogu un Skolas direktoru.

  1. Sociālais pedagogs sadarbībā ar izglītības iestādes atbalsta personālu, klases audzinātāju un vecākiem analizē bērna tiesību pārkāpumu cēloņus, izmantojot gan skolēnu rakstveida paskaidrojumus, gan anketēšanu, gan individuālas sarunas, var veikt arī mājas apmeklējumus.

  2. Darba gaitā ir nepieciešams apkopot informāciju.

  3. Pēc informācijas apkopošanas tā tiek nodota skolas direktoram, kurš tālāk lemj par saziņu ar izglītojamā vecākiem un atbildīgo bērnu tiesību aizsardzības iestāžu piesaisti situācijas noregulēšanai.

  4. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas Ostvalda vidusskolas 2023.gada 12.oktobra

Iekšējas kārtības noteikumus “Kārtība par rīcību, ja izglītības iestādē vai tās organizētajā vai atbalstītajā pasākumā izglītojamais kādas personas darbība saskata draudus savai vai citu personu drošībai, tostarp vardarbību”.

 

 

 

 

Direktore J.Ivanova